fredag 13 april 2012

skillnad, mamma & pappa?

Såg för ett tag sen en status på fb som gjorde mej riktigt pist men som tur är så höll jag mej i skinnet och höll min mun.
Det finns ju en hel del präktiga morsor där ute som en annan bara vill spy galla på ibland (jag är uppfostrad, skulle inte spy. Jag slåss ;) haha , nä då, ) Men iaf det var en tjej som precis blivit mamma och skrev ut hur förjävligt det var att en annan mamma var ute en kväll med polarna. Hon skrev bland annat att man inte borde ha barn om man inte satt ihop med sitt barn 24h.
(Detta är inte ordagrant på statusen, detta är min tolkning av den)
När jag sett detta var jag bara tvungen att snoka runt lite på hennes sida. Där jag hittar lite smått och gott. Hennes sambo, barnets far hade varit ute ett antal gånger med sina polare under tidens som hon satt hemma med ungen.
Då undrar jag såhär, vad är skillnaden? Pappa är ute, mamma hemma eller mamma är ute och pappa hemma?
Är det verkligen så att vi är så kvar i det gamla med synen på en mamma och en pappa?
Tycker att det är dags att vi börjar bli ärliga mot oss själva och säga vad vi verkligen tycker och sluta leva i det gamla för att "det ska va så"
Vad är egentligen rätt och vad är fel?

Tycker heller inte att man ska glömma bort att alla individer är olika.
Se skillnaden på mej och min sambo till exempel. Jag är väldigt social av mej och får panik av att sitta hemma själv och inte se folk. Min sambo där emot. Han sitter mer än gärna hemma och inte ser en kotte  på en dag ;)
Det finns inget fel i att sitta ihop med sitt barn 24h men, MEN kom då ihåg att det är DU och ditt barn som gör de. Skit i vad andra gör.




Om jag nu ska gå tillbaka till den där fb-statusen funderar jag då på, är hon avundsjuk? Eller varför skriver hon ut detta på facebook?

Jag vet gamla vänner till  mej som fått skit av andra bara för de varit ute några timmar någon kväll för att träffa lite folk.. Helt sjukt anser jag. Man måste ju inte dricka sig apa för att gå ut eller?
Men självklart finns det gränser för allt

 

Idag är det dagen med stort D, kvällen med stor K, ja det är en jävligt bra dag med andra ord ! Vakna upp med ett leende på läpparna.  Ikväll är det nämligen en Lilie-Anna kväll :D
Behöver verkligen detta, kommer bli så kul! Samt att det är jädrigt nyttigt för både Aya och Markus att ha en ensamkväll. Kan stolt säga att jag (än så länge) inte känner någon som helst oro inför ikväll. Aya kunde inte ha en bättre pappa och hon lär knappt märka att jag inte är hemma.


Förstår ni nu varför jag skrev allt detta? ;p









5 kommentarer:

  1. Hahaha, glada minnen indeed!!! Och du är en underbar mamma Lilie, som absolut förtjänar en helkväll med mig ;)

    Du har så rätt i det du skriver. En bra mamma är en mamma som är lycklig, inte en som sitter instängd hemma 24/7 och känner sig deppad <3

    SvaraRadera
  2. Jag Nämnde detta i ett blogginlägg igår lite snabbt i ren frustration. :) Nog för att jag gav mest fokus på att jag va trött på att man alltid måste dricka så fort nåt ska göras. Men jag är ju ingen mamma så jag förväntas dricka så fort helgen kommer. Men är man en mamma ja då är man vidrig om man går ut.
    Varför kan inte en mamma få va ute och roa sig fast hon fått barn, man borde väl va glad för den personen. Det är ju ändå ett 24/7 jobb. Alla behöver väl lite "ledighet".

    Åh va rörigt detta blev. :)
    Ut och ha kul säger jag bara! Kram på dig /Ida B

    SvaraRadera
  3. Det har jag inte sett, vad har du för bloggadress ida? Det är precis det jag menar ida, lika väl som man ska kunna vara nykter utan 100000 frågor om varför? Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis!
      http://idodab.blogg.se/ :)

      Radera
  4. Riktigt bra skrivet. Förstår mej inte på endel.. Vi mammor ska väl lika gärna kunna gå ut om vi vill de. Dom små har de väl lika bra me sina pappor.
    Hoppas du får en riktigt rolig kväll. :D

    SvaraRadera